Officiële opening Kroningssecretariaat

Dinsdag 29 november werd het Kroningssecretariaat,  gelegen in Via Julianus en vlak bij Toerisme Tongeren, officieel geopend. Onze Kroningscoördinator Marc houdt intussen al een kleine maand het secretariaat open. De kinderziekten zijn er nu uit, alles staat op zijn plaats én de bezoekers kunnen op een groot scherm kennismaken of herinneringen ophalen aan de Kroningsprocessie of avondspel van 2016. Tijd dus voor een officiële opening.

Genodigden
Romeinse soldaten verwelkomden met tromgeroffel de genodigden en de pers. Zowel de belangrijkste kranten, radio als TV waren aanwezig. Peter Severijns voorzitter van het Kroningscomité nam als eerste spreker het woord.  “Het Kroningssecretariaat wordt ook nu weer onze uitvalsbasis. We staan op zeven maanden vóór de kroningsweek. Met 3.000 inschrijvingen overtreffen we het aantal deelnemers van in 2016”, vertelde de voorzitter. Severijns dankte de meer dan 200 bestuursleden van de processiegroepen en de 170 bestuursleden van de straatcomités: “Vanaf januari gaan we heel wat mannen met langer haar en een prille baardgroei zien. Zij hebben geen ruzie met hun kapper, maar zij beginnen zich in te leven in hun rol”, grapte hij. 

Maatschappelijk kapitaal
Burgemeester Dewael kon wegens ziekte niet aanwezig zijn. Hij werd vervangen door schepen Christiaens. “De Kroningsfeesten zijn de grootste processie van het land. Ze zijn niet enkel belangrijk voor onze geloofsgemeenschap, maar ze hebben ook een toeristische impact als een soort marketingproduct. De belangrijkste return blijft het maatschappelijk kapitaal, mensen die worden samengebracht” Zei An Christiaens.  #Zoekverbinding, het Kroningsthema van dit jaar wordt zowel door de bezoekers, als de deelnemers aan de processie en de bestuursleden van de straatcomités in praktijk omgezet.

Engagement
De laatste spreker was Gedeputeerde voor Toerisme Igor Philtjens. “De Kroningsfeesten zijn op het vlak van toerisme een voltreffer. Niet alleen voor Tongeren, maar voor heel Haspengouw. De Kroningsfeesten trekken om en bij de 300.000 bezoekers, dat is enorm. Dit evenement is een opsteker voor alle toeristische ondernemers rond Tongeren. Ik ga hier met jullie het engagement aan dat we met Visit Limburg de Kroningsfeesten dan ook maximaal zullen ondersteunen en mee promoten via al onze platformen.” aldus gedeputeerde Igor Philtjens.

Kroningskerstgeschenk

Na de toespraken werd, zoals dat hoort, door de sprekers het lint doorgeknipt. Alle genodigden en pers kregen nog volgende tip mee :  ben je nog op zoek naar een passend kerstcadeau denk dan zeker ook aan een Kroningskerstgeschenk. Slechts éénmaal in de zeven jaar kan je dit kopen. Nu is het moment ! Je bent hiervoor welkom in het Kroningssecretariaat. Je vindt er tribunekaarten, avondspelkaarten, een Kroningsarrangement, kroningsvlaggen en tal van andere kroningsartikelen. De openingsuren van het Kroningssecretariaat zijn : Maandag tot en met woensdag van 12u00-18u00. Donderdag van 8u00-12u00 en van 16u00-18u00. Vrijdag  van 16u00-18u00. Zaterdag van 10u00-17u00 en zondag van 8u00-12u00.

© 2023 Kroningsfeesten Tongeren - Alle rechten voorbehouden

BLIJF OP DE HOOGTE!

Mijn winkelwagen
Je winkelwagen is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt.